6/27/2006

Ser O no Ser Taino / To Be or Not to Be Taino

Ser O no Ser Taino

Como negar la sangre que corre por mis venas.

Cuando siento su recorrido atraves de mis tejidos en cada momento dentro de mi cuerpo.

Como ignorar el llamado de mis ancestros
Cuando sus clamor es un grito atrapado en mis celulas.

Ancestros que en mis sueños guian mi buscar
Pero al despertar me encuentro en un mundo extraño donde todo parace ser revertido, verdades distorcionadas, costumbres y creencias ajenas a mi natualeza, y hasta me dicen que no existo.

Disque mis ancestros se extinguieron hace siglos, y nuestra historia ya es solo patrimonio de museos, de arqueologos y antropologos.

Si es verdad, mi gente no se viste con tapa rabos, no se enseña nuestro lenguaje en las escuelas, y ya no cantamos los areitos en comunidad como en ese entonces. Si es verdad que los tiempos han cambiado, pero lo que no es verdad es que un pueblo deje de existir por ser conquistado y ultrajado por otro pueblo. Un pueblo no deja de ser, por que hable una lengua diferente, vista con ropas diferentes, llame a Dios por otro nombre o se case con alguien fuera de su cultura. Y todo por sobrevivencia, pues todo tiene su razon de ser, su causa y su efecto.

Tainos: una civilizacion interrumpida, modificada, alterada Si, extinguida NO!

Y aun asi, los libros dicen que Colon ‘descubrio’ America y que los Tainos ya no existen.

Pero como le digo a mi alma que a penas comienza a despertar
que ya su tiempo paso, que es muy tarde- que de lo que fue ya no queda nada- solo restos enterrados en el seno de Atabey.

Que no despierte, que no sea, que no exista para poder satisfacer los requisitos de la sociedad moderna.

Ser o no Ser Taino - no es una eleccion.

Por: Atabuxi (Jacqueline Rodriguez)



To Be or Not to Be Taino

How do you deny the blood that runs through your veins?

When I feel it traveling through the tissues of my body each and every instant?
How do I ignore the call of my Ancestors?
When their claims are screaming within my cells?

The same Ancestors that guide my search in my dreams.

But upon waking, I find myself in a strange place, where everything seems to have been inverted, distorted truths, customs and beliefs that go against my nature and they even tell me that I do not exist.

That my ancestors have been extinguished for centuries, and our story is only museum patrimony subject to dispute by archeologists and anthropologists.

Yes it is true, my people no longer walk around naked, our language is not taught in the schools, and we no longer sing our areitos in our communities as we once did.

Yes it is true that times have changed, but what is not true, is that a people cease to be as a result of being conquered and pillaged by another group of people. A people does not cease to be just because they speak a different language, wear different clothing, call God by a different name or marry someone of another culture. And all in the name of survival, as everything has its reason for being, its cause and effect.

Tainos: an interrupted civilization, altered, changed YES, extinguished most certainly NOT!

And yet, the history books still say that Columbus ‘discovered’ America and that Tainos no longer exist.

But how do I tell my dear Soul that is just beginning to waken
That its time is already past, that it’s too late- that what was once is no longer and all that remains are inanimate objects buried inside of Atabey’s bossom.

Not to awaken, not to Be, not to exist in order to satisfy the requirements of modern society?

To be or not to be Taino - is not a choice.

By: Atabuxi (Jacqueline Rodriguez)

No comments: